Skip to main content

Elektrische auto – Vrijstaande woning – 2024, Wilsum

Volledig elektrische auto, zo’n 15.000 km per jaar. PV omvormer, laadpaal en vermogensregeling van één merk, SMA om integratie van functies te vergemakkelijken. Onder andere: het opladen van de auto met alleen stroom die je anders zou terugleveren. Het laden duurt dan langer maar in veel gevallen is dat geen probleem.

Ervaringen

Oorspronkelijk zat de zekeringsautomaat van de laadpaal gemonteerd boven de zekeringsautomaat van de zonnepanelen. Op dagen met hoge productie van zonnestroom en tegelijkertijd laden van de auto – zo wil je het toch – werd de bovenste van de twee erg warm. In dat geval stookt het onderste apparaat het daarboven bevestigde apparaat op. Om deze reden is de meterkast een beetje gereorganiseerd.

Tips

Let er bij het plaatsen van de onderdelen in de meterkast op dat de onderdelen waar veel vermogen doorheen gaat op voldoende afstand van elkaar zitten en zet ze zeker niet boven elkaar.
Als er overschot aan zonnestroom is, kun je met behulp van de juiste laadpaal de auto laten laden met voornamelijk of alleen zonnestroom (instelbaar). Dat betekent dat de laadpaal niet steeds met het maximale vermogen laadt om de batterij zo snel mogelijk opgeladen te hebben, maar dat er geladen wordt zodat de overtollige zonnestroom eerst aan de auto wordt aangeboden. Als dat niet voldoende is voor het volle laadvermogen, dan moduleert de laadpaal de laadsnelheid terug. Zo laadt je de auto op z’n allergoedkoopst.
Hiervoor is het wel nodig om een laadpaal te laten installeren die dit kan. De meeste merken kunnen dit inmiddels fluitend.