Skip to main content

Huurder Leanne geniet nu van een warm ontbijtplekje én heeft lagere energiekosten

Je energiekosten verlagen in een oudere, slecht geïsoleerde huurwoning? Bewoonster Leanne liet zien dat het kan zonder veel kosten te maken. “Ik leef van een minimuminkomen, dus deze besparing is voor mij heel fijn.” In een interview met de Duurzame Energiecoöperatie Apeldoorn (deA) legt Leanne uit hoe zij dit heeft aangepakt.

Leanne deelt haar verhaal, omdat ze graag wil laten zien dat je als huurder – naast de bekende maatregelen als radiatorfolie, leidingisolatie, ledverlichting en stand-by-killers – meer kunt doen om te besparen.

“Negen jaar geleden kwam ik in deze hoekwoning in de Apeldoornse wijk Spainkbos wonen”, vertelt ze. “Als ik in de woonkamer zat, voelde ik de koude straling vanuit de zijmuur. Ik had er gewoon last van. De woning is bij de bouw in de jaren 80 wel voorzien van dubbelglas, maar dat is nu dus ruim 40 jaar oud. HR++ dubbelglas zou veel beter isoleren, maar de woningbouwvereniging doet op dit moment niets om deze huizen beter te isoleren.

Ook is de spouw in de zijmuur heel matig geïsoleerd en de vloer zodanig matig geïsoleerd dat deze koud aanvoelt. Wel hebben alle huizen van het complex acht zonnepanelen gekregen, waardoor de energierekening flink omlaag is gegaan.”

Kurk en kozijnfolie
Isoleren is altijd de eerste stap als je energie wilt besparen. Maar kun je daarin als huurder zelf iets doen? Leanne: “Ja, dat kan. Als muurbekleding heb ik aan de binnenkant van de koude zijmuur een laagje kurk aangebracht. Dit is natuurlijk materiaal en isoleert redelijk. Je kunt het daarna gewoon in je favoriete kleur overschilderen. Hierdoor voelt het comfortabeler in huis, omdat er minder koude straling van de muur afkomt”, vertelt ze.

Ook plakte Leanne Tesa Thermo Cover-isolatiefolie tegen de kozijnen van alle ramen op de benedenverdieping. “Het kost niet veel om het aan te schaffen en je merkt het verschil.”

Een warmtebeeldvergelijking tussen het raam van Leanne (foto rechts) en dat van de buurman laat zien dat de isolerende raamfolie de warmte beter binnen houdt bij Leanne. Bij de buurman is het glas aan de buitenkant 2 graden warmer (foto links), waardoor er bij hem meer warmte naar buiten lekt.

Infraroodpanelen maken het behaaglijk
“Mijn gasverbruik was aan de hoge kant. Normaal gesproken gaat het grootste deel van het gasverbruik naar verwarmen, dat was in mijn geval ook zo. Omdat gas duurder is dan stroom zocht ik naar een manier om elektrisch te verwarmen. Ik had immers gratis stroom vanwege de zonnepanelen.

Toen ik bij een dealer de heerlijke stralingswarmte van infraroodpanelen had gevoeld, was ik om. Infraroodpanelen zijn voor mij dé oplossing! Ze verwarmen lokaal waar het nodig is en verwarmen niet de lucht, maar de objecten en de mensen. Mijn cv zorgt voor de basisverwarming in huis: overdag staat hij op 17 graden als ik thuis ben, en op 14 graden als ik weg ben of ’s nachts.”

Op de plekken waar ik veel zit, hangen infraroodpanelen. Ik heb er in totaal zes. Als ik ’s ochtends beneden kom, zijn de infraroodpaneeltjes bij mijn ontbijtplekje al lekker warm. Een timer zorgt ervoor dat een paneeltje in mijn rug en een paneeltje onder de tafel deze plek al behaaglijk hebben opgewarmd. Vlak voor ik de deur uitga, gaan deze paneeltjes alweer uit.”

Investering al eruit
Leanne heeft ook een stuk infraroodvloerverwarming onder de eettafel liggen. “Hierdoor voel je de kou van de vloer onder de tafel niet. Heel aangenaam. De kosten van de aanschaf van infraroodpanelen en infraroodvloerverwarming vallen mee, zeker in verhouding tot het stroomverbruik. Infraroodverwarming geeft aangename stralingswarmte en verhoogt daardoor het comfort in huis. Deze investering heb ik er door mijn gasbesparing al lang uit.”


Gratis koelkast via energiecoach
Met de hulp van een energiecoach keek ze hoe ze verder op energie kon besparen. “Ik kreeg veel tips. Ook zag ze dat ik een oude koel-vriescombinatie had. Volgens de energiecoach was dit mijn grootste energieslurper en was het verstandig deze zo snel mogelijk te vervangen.

Via de energiecoach heb ik op kosten van de gemeente een nieuwe koel- en vrieskast gekregen, allebei een tafelmodel. Ik ben er heel blij mee. Ik heb zowel de koel- als de vrieskast in de onverwarmde bijkeuken gezet. Hierdoor slaat de koelkast minder vaak aan en verbruikt hij dus zo min mogelijk stroom.”

Minimuminkomen
Het gasverbruik van Leanne is van 1125 naar 425 m3 per jaar gegaan; dat is een besparing van 65%. Haar elektriciteitsverbruik ging, ook vanwege de zonnepanelen, van 1265 naar -220 kWh per jaar. Dat is een besparing van 117% dus.

Leanne: “Ik leef van een minimuminkomen, dus deze besparing is voor mij heel fijn. En door de maatregelen die ik heb genomen, ervaar ik meer comfort.”

Gouden tip
De gouden tip van Leanne? “Ga voor infraroodpanelen. Werk je regelmatig thuis? Ga dan voor een klein paneeltje onder het bureau, eventueel in combinatie met een paneeltje aan de muur achter je bureaustoel. Dat maakt al zo’n enorm verschil, zeker als er verder niemand thuis is. Dan kun je de thermostaat in de woonkamer laag zetten. Je gebruikt dan wel iets meer stroom, maar je bespaart veel gas én het voelt comfortabel warm.”

Benieuwd hoe Leanne de isolatiefolie heeft aangebracht? Of naar de warmte van de infraroodpanelen? Neem dan gerust een kijkje op het woningprofiel van Leanne.



Toon uit Haarlem: ‘Het bezoek gaf me de bevestiging die ik nodig had’

Geen verkooppraatjes, maar het eerlijke verhaal van een enthousiaste huiseigenaar. Dat gaf Toon uit Haarlem het laatste zetje om voor een warmtepomp te gaan. Vorig jaar was hij een van de honderden mensen die een huis bezochten tijdens de open dagen van de Nationale Duurzame Huizen Route. Toon: “In het begin vroeg ik me vooral af of de PVT-panelen wel genoeg zouden opleveren.”

Hoe was het om het huis van een onbekende binnen te stappen?
“Het bezoek voelde helemaal niet ongemakkelijk. Je merkt dat huiseigenaren het leuk vinden om hun ervaringen te delen. Toen ik aankwam, was er net een stel binnen. Ik luisterde even mee en kreeg daarna een privérondleiding. Vervolgens kwamen de volgende bezoekers alweer binnen. Het liep allemaal mooi in elkaar over.”

Waarom wilde je bij deze woning een kijkje nemen? 
“De combinatie van PVT-panelen, een warmtepomp op zolder en een oud verwarmingssysteem sprak me aan, dus ik besloot op bezoek te gaan. Ik was benieuwd hoe dat werkte. De huiseigenaar was erg enthousiast, had veel zelf uitgezocht en legde goed uit waarom hij voor dit systeem had gekozen.”

Met welke tips ben je naar huis gegaan?
“Het is inmiddels even geleden, dus ik heb geen specifieke tips overgehouden. Het bezoek bevestigde wel mijn eigen ideeën. Ik twijfelde namelijk of een PVT-systeem geschikt zou zijn voor mijn huis, omdat er onvoldoende ruimte op het dak was. Doordat de huiseigenaar duidelijke uitleg gaf over de warmtepomp, heeft het bezoek me uiteindelijk echt geholpen om de knoop door te hakken.”

Heb je daarna nog iets aangepast in je woning?
“Ik heb uiteindelijk niet hetzelfde systeem gekozen als in het bezochte huis. Daar werd gebruik gemaakt van PVT-panelen. Ik heb gekozen voor een lucht-water warmtepomp. Die keuze paste beter bij mijn situatie. Het systeem is inmiddels ook geïnstalleerd.

Ik wilde graag een warmtepomp, omdat ik het steeds leuker ben gaan vinden om een jaren ‘30 huis met klassieke radiatoren toch gasloos te maken. En na de plaatsing van de warmtepomp is dat gelukt. De gasaansluiting is inmiddels verwijderd.”

Waarom is het goed om tijdens de open dagen een huis te bezoeken volgens jou?
“Installateurs raden vooral aan wat ze zelf verkopen. Tijdens een bezoek bij een huiseigenaar hoor je de échte gebruikerservaringen. Ik zou andere mensen zeker aanraden om ook op bezoek te gaan bij een ander huis.”

Huiseigenaar René: ‘Dankzij onze noodstroomvoorziening konden we blijven thuiswerken’

Steeds vaker hoor je in de media dat je een noodpakket in huis moet hebben met water, voedsel, zaklantaarns en batterijen. Een noodstroomvoorziening hoort wat mij betreft ook zeker thuis in dit rijtje!

Om verschillende redenen heb ik (René – Hoekwoning uit 1976, Ermelo) gekozen voor een eenvoudige noodstroomvoorziening. Zo realiseerde ik mij 12 jaar geleden ineens: als hier de stroom uitvalt, valt onze hr-combiketel ook uit! De ketel had namelijk een elektrische besturing en een elektrische circulatiepomp om het water door het cv-systeem te kunnen pompen. Zonder stroom zouden we dus in de kou zitten.

Dure reparaties voorkomen
Geen stroom zou voor ons betekenen: geen woningverwarming, geen warmwatervoorziening en ook geen wifi – waardoor thuiswerken ook niet meer mogelijk zou zijn. Intussen hebben we een all-electric warmtepomp. Als de stroom uitvalt terwijl het vriest, dan kan de warmtepomp ook bevriezen. En dat kan leiden tot dure reparaties! Dat wil ik graag voorkomen.

Ook zeggen deskundigen dat het stroomnet minder betrouwbaar wordt met de huidige energietransitie en dat we rekening moeten gaan houden met ‘black-outs’.

Dagdeel geen stroom
Vandaar de keuze voor een noodstroomvoorziening. Deze hebben we ook al moeten gebruiken. Netbeheerder Liander is sinds 2024 in een nabijgelegen Ermelose ‘Wijk van de Toekomst’ bezig om het elektriciteitsnet fors te verzwaren. Door de werkzaamheden is in 6 maanden tijd het stroomnet al drie keer een dagdeel uit de lucht geweest. Dankzij onze noodstroomvoorziening konden mijn vrouw en ik toch blijven thuiswerken.

Zo werkt de noodstroomvoorziening
Het is goed om te weten dat een noodstroomvoorziening uit drie items bestaat:
1. Een 12 V-accu (vergelijkbaar met een auto-accu)
2. Een zogeheten ‘inverter’
3. Een acculader en enkele stroomkabels


De inverter zet de 12 volt (V) gelijkstroom om naar 230 V wisselstroom – zoals die uit het stopcontact komt. Onze noodstroomvoorziening kan nu maximaal 200 watt (W) vermogen leveren gedurende 5 uren. Dat is niet veel, maar wel voldoende voor internetapparatuur, twee laptops, de televisie en enkele schemerlampen. Als alleen de laptop en wifi in de lucht moeten blijven, kan het systeem het wel 20 uur volhouden. Koken doen we in dat geval op een campinggasstel, en de gasgestookte open haard is de back-up voor de ruimteverwarming. Omdat de warmtepomp 200 liter warm water op voorraad heeft staan, kunnen we ons daar ook wel een tijdje mee redden.

Verkrijgbaar en betaalbaar
Wij hebben gekozen voor een combinatie van een Li Time LiFePO4-accu van 100 ampère-uur (Ah), een inverter van het merk Victron Energy (uit Almere) en ook een 10 ampère (A)  acculader van hetzelfde merk. Zo’n LiFePO2-accu is relatief licht en weegt ‘maar’ 9 kilo. Ter vergelijking: een lood-zuuraccu met minder capaciteit weegt al snel 25 kilo en is lastig te verplaatsen.

De apparatuur in ons noodstroomsysteem wordt ook in zeiljachten en campers gebruikt. Daarom zijn de inverter, acculader en 12 V-accu goed verkrijgbaar én redelijk betaalbaar. Voor een bedrag van ongeveer € 400,- heb je met A-merk componenten een 200 W-systeem.

De eerdere versie (2012) van ons noodstroomsysteem bestond uit een 23 kilo wegende AGM 64 Ah lood-zuuraccu, een inverter en een oplader van grootgrutter Lidl. Het werkt nog prima, alleen is de capaciteit veel beperkter. Indien nodig gebruiken we dat oude systeem nog. Het samenstellen en inzetten van onze noodstroomvoorziening gaat me goed af, dankzij mijn werkervaring met 12 V elektrische systemen in personenauto’s.

In 10 minuten opgebouwd
De noodstroomvoorziening staat opgeladen in een technische ruimte – samen met twee stekkerblokken, een kabelhaspel, verlengsnoeren en een uitgeschreven noodprotocol. We leggen bij stroomuitval met kabelhaspels een tijdelijk separaat stroomnet aan door het huis voor de wifi-verbinding in de woonkamer en de werkkamer. Het systeem kan binnen 10 minuten volledig werken.

Toekomstplannen
Als we in de toekomst nog een thuisbatterij zouden aanschaffen, moet deze in staat zijn om bij uitgevallen netspanning overal in huis stroom te leveren, zodat ook de warmtepomp voor de verwarming blijft werken.

Overweeg je ook een noodstroomvoorziening?
1. Ga na wat bij 4 uur stroomuitval aan belangrijke apparatuur niet meer werkt.
2. Beslis wat absoluut moet blijven werken, hoeveel vermogen die apparaten nodig hebben en tel dat op.
3. Meet het eventueel na met een losse vermogensmeter (deze is ongeveer € 10) of bekijk de verbruiksgegevens via een HomeWizard e-plug met app.
4. Ga dan na welke investering er nodig is om de apparaten draaiend te houden. Gebruik een rode pen om de (bij nader inzien) niet-onmisbare apparaten alsnog weg te strepen.
5. Voor kleine vermogens tot ongeveer 400 W is een accu met inverter een mogelijke oplossing. Bij grotere vermogens van 0,5 tot 3 kW kom je uit bij een klein aggregaat die wordt aangedreven door een benzinemotor.

Meer weten over René’s energiezuinige woning of heb je een vraag over zijn noodstroomvoorziening? Ga naar het woningprofiel.

Help anderen met jouw tips over besparen!

Heb jij zonnepanelen op je dak, isolatie in je muren of een warmtepomp in huis? Veel mensen willen graag energie besparen, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Jouw ervaringen kunnen hen op weg helpen! Door te laten zien wat jij hebt gedaan, breng je andere mensen op goede ideeën en kun je hen helpen met handige tips.

Doe je mee?

  • Maak een woningprofiel – Deel welke maatregelen jij hebt genomen en waarom. Aanmelden duurt ongeveer een half uur. Bezoekers van de website kunnen jouw woningprofiel bekijken en zien welke keuzes jij hebt gemaakt.
  • Beantwoord vragen – Af en toe ontvang je een mail met een vraag van geïnteresseerden, bijvoorbeeld over je ervaringen met een warmtepomp of welk installatiebedrijf je hebt gekozen.
  • Doe mee aan de open dagen – Elk najaar organiseren we open dagen waarbij je, als je dat leuk vindt, bezoekers kunt ontvangen. Zij kunnen jouw woning bekijken, vragen stellen en ervaren hoe comfortabel duurzaam wonen is.

Ontmoet ervaren klussers en huiseigenaren

In maart en april kun je op allerlei plaatsen met mensen in gesprek komen over verbouwen, klussen en energiebesparen. De bewoners vertellen je graag over hun huis en alles wat zij hebben gedaan om nu fijn te wonen. Doe ideeën op, vraag de bewoners welke keuzes zij hebben gemaakt, wat ze ervan merken op hun energierekening en welke tips zij voor jou hebben!

“Na-isoleren? Doen! Wij genieten elke dag van de voordelen en helpen jou graag verder!”
Marcel uit Linne

… Of maak zelf een afspraak
Staat er geen huis of activiteit bij jou in de buurt tussen? Bij bijna 600 huizen kun je ook zelf een afspraak plannen voor een bezoek. Bekijk alle huizen >

De thematours komen eraan!

Het voorjaar is in zicht en dat betekent dat de thematours weer op de agenda staan! Van 20 februari tot 5 april organiseren we samen met gemeenten en provincie Gelderland een reeks gezellige en leerzame tours. Enthousiaste huiseigenaren delen hun ervaringen en tips over een duurzaam thema. Of je nu net begint of al stappen hebt gezet, je bent van harte welkom! Bekijk hier de thematours >

Tijdens een thematour krijg je een rondleiding door het huis en vertelt de bewoner hoe hij of zij aan de slag is gegaan met bijvoorbeeld mechanische ventilatie, een lucht/water warmtepomp of verduurzamen met een klein budget. Je hoort uit de eerste hand wat goed werkt, waar je op moet letten en welke handige tips je kunt meenemen voor je eigen woning. Wil je meer weten? Lees hier alles over de thematours.

Doe mee als gastheer of -vrouw!

Heb jij ervaring met een bepaalde maatregel of onderwerp en lijkt het je leuk om hierover te vertellen? Meld je dan aan als thematour gastheer of – vrouw! In ongeveer 1,5 uur neem je de bezoekers mee door je huis en vertel je over bijvoorbeeld de aanpak en het uiteindelijke effect in huis. Mensen komen vooral voor jouw ervaringen, dus het is niet nodig om alle technische details te kennen. Iets voor jou? Meld je aan via dit formulier, dan nemen we contact met je op als een thematour bij jou in de buurt wordt georganiseerd.

De thematours worden medemogelijk gemaakt door provincie Gelderland, gemeente Alkmaar, gemeente Almere, gemeente Ermelo, gemeente Gooise Meren, gemeente Groningen, gemeente Leidschendam-Voorburg, gemeente Oldebroek, gemeente Schouwen-Duiveland en gemeente Zaanstad.

Deel 1: Van plannen naar een duurzame VvE

“Een kopje koffie kan veel oplossen”

Toen Gert hoorde dat woningcorporatie SWZ het voornemen had om de huur en koopappartementen te verduurzamen, zag hij meteen kansen.  Zo’n idee klonk goed, maar dat betekende wel dat alle bewoners in de Vereniging van Eigenaren (VvE) mee moesten doen. Hoe zorg je dat bewoners enthousiast worden en gaan samenwerken? Onder het genot van een kop koffie bij buurvrouw Ria, vertelt Gert hoe het allemaal begon.

Gert kocht een appartement aan de Hogenkampsweg in Zwolle voor zijn dochter. Het complex bestond uit koop- en huurwoningen. Hij zag meteen dat er veel te verbeteren was. “De woningen waren oud en de energierekeningen torenhoog,” vertelt hij. Toen de woningcorporatie de plannen om te verduurzamen inbracht, dacht hij meteen: “Daaraan doe ik graag mee!”

De stem van bewoners

Het bestuur van de VvE werd destijds grotendeels gevormd door de woningcorporatie en twee particuliere bestuurders waaronder Gert. “Ik besloot mijn schouders eronder te zetten en mee te doen om de verduurzaming te onderzoeken en zo mogelijk uit te voeren,” vertelt hij. Hij kende de buurvrouw Ria al, een geboren Zwollenaar die zich bij de duurzaamheidscommissie aansloot. Samen, met de rest van het bestuur, gingen ze aan de slag om het project in beweging te krijgen.

Een goede partner is het halve werk

De eerste stap was het vinden van een goede partner. De woningcorporatie stelde bouwbedrijf Heijmans voor. “We hadden er meteen een goed gevoel bij,” zegt Gert. Het bedrijf kwam met een all-in plan: wat er zou gebeuren, wat het zou kosten en hoeveel iedereen zou besparen. En toen kwam de echte uitdaging: de bewoners overtuigen.

Een informatieavond in een zaaltje buiten de buurt trok weinig volk. Maar Ria had een beter idee: het kerkje tegenover het complex. “Dit bleek een schot in de roos!” zegt ze. Bijna alle bewoners kwamen naar de tweede bijeenkomst, waar Heijmans werd voorgesteld en ze het plan uitlegden.

De kracht van persoonlijk contact

Niet iedereen was meteen overtuigd. Sommigen voelden zich niet goed geïnformeerd of hadden twijfels. “Ik ben bij mensen thuis gezellig op de koffie gegaan om alles rustig toe te lichten,” vertelt Gert.

De duurzaamheidscommissie, waarin onder andere Ria zat, speelde hierin ook een sleutelrol. Ook zij zocht het contact met de bewoners en zorgde dat iedereen zich gehoord voelde. “Het helpt enorm als je elkaar kent en samenwerkt,” vertelt Ria. “Die persoonlijke band maakte echt het verschil en het is ook nog eens gezellig.”

Langzaam maar zeker kreeg het project steun van bijna alle bewoners. Zelfs bewoners met specifieke zorgen, zoals iemand die zijn appartement al eerder had aangepakt, werden met persoonlijke gesprekken meegenomen.

Nu is het tijd om de plannen om te zetten naar actie. Hoe dat verder gaat, lees je binnenkort in deel twee.


VvE Hogenkampsweg – 1966, Zwolle

De Vereniging van Eigenaren (VvE) Hogenkampsweg 74-144 heeft samen met de aangrenzende VvE van nummers 2-72 het hele complex verduurzaamd…

Zo zet je de Duurzame Huizen Route het hele jaar in

Inwoners kunnen het hele jaar door bij de huiseigenaren op de Duurzame Huizen Route terecht voor ervaringen, tips en tricks. Door hier aandacht aan te besteden, laat je aan andere inwoners zien dat verduurzamen toegankelijk is en motiveer je hen om misschien zelf ook aan de slag te gaan. We helpen je hiermee graag op weg met een aantal praktische tips.

1. Maak gebruik van het kant-en-klare promotiepakket

Als deelnemende gemeente kun je het hele jaar door gebruik maken van het kant-en-klare jaarrond promotiepakket. Met dit pakket kun je inwoners wijzen op de mogelijkheden om vragen te stellen aan andere huiseigenaren, langs te gaan bij een huis, ervaringsverhalen te lezen en voorbeelden in de gemeente te bekijken.

👉 Tip: Verwijs ook naar de gemeentepagina op de website van de Duurzame Huizen Route: www.duurzamehuizenroute.nl/[gemeentenaam]. Zo kunnen bewoners in één oogopslag zien welke huizen er bij hen in de buurt meedoen.

2. Werving van huiseigenaren

Naast het promoten van de Duurzame Huizen Route, kun je ook actief nieuwe huiseigenaren werven. Benader inwoners die al stappen hebben gezet – bijvoorbeeld via een persoonlijke brief of mail – en vraag of ze hun verhaal willen delen. Denk hierbij aan inwoners die een duurzaamheidslening of subsidies hebben aangevraagd.

Je kunt ook overleggen met de afdeling bouwen en wonen om te zien of zij nog enthousiaste inwoners  kennen.

3. Koppel het aan bestaande acties

Je kunt de Nationale Duurzame Huizen Route ook koppelen aan bestaande acties, zoals de Klimaatweek of een isolatieactie. Er zijn verschillende thematische promotiepakketten beschikbaar die je kunt inzetten om campagnes te versterken of relevante voorbeelden toe te voegen.

4. Verspreid het hele jaar door flyers

Je kunt altijd kosteloos promotiemateriaal bestellen via de website. Deze informatieflyers kun je verspreiden op openbare plekken binnen de gemeente, zoals een duurzaamheidscentrum, supermarkten, bouwmarkten of de bibliotheek.

5. Zet de verhalen van huiseigenaren in tijdens activiteiten

Als gemeente kun je deze huiseigenaren uitnodigen om hun ervaringen te delen tijdens activiteiten, zoals een informatieavond, een duurzame markt of een spreekuur.

👉 Tip: Heb je een leuke bijeenkomst of evenement op de planning staan? Laat het ons dan weten, we delen dit graag in onze activiteitenagenda.

6. Communiceer ook intern

Laat je collega’s ook kennis maken met de Nationale Duurzame Huizen Route! Misschien is er iemand die er inspiratie uit kan halen of zelf ook mee wilt doen met de Huizen Route. Informeer hen door een berichtje op intranet te plaatsen, een mail te sturen of leg wat flyers in de kantine.

Hopelijk kun je met deze tips aan de slag! Mocht je ideeën of vragen hebben over de promotiepakketten, of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Laat het ons dan weten via het contactformulier. We kijken graag mee wat hierin voor je kunnen betekenen.

Meer verbouwvragen? Je bent het hele jaar welkom!

Wist je dat je bij meer dan 575 woningen het hele jaar door op bezoek kunt? Zo kun je, wanneer jou dat uitkomt, bij iemand langs om al jouw vragen te stellen en om maatregelen van dichtbij te bekijken en ervaren.

De huiseigenaren die dit aanbieden, hebben dit aangegeven op hun profiel. Je herkent het aan de knop ‘Bezoek op afspraak’, rechts bovenaan hun woningprofiel. Via deze knop kun je alvast aangeven welke vragen je hebt, welke maatregelen je wilt zien en geef je door welke datum je voorkeur heeft. De huiseigenaar neemt daarna contact met je op om alles verder af te stemmen.

Twee dagen vol verbouwtips en gezellige ontmoetingen: dit waren de open dagen van 2024

Isoleren, verwarmen en ventileren: deze onderwerpen werden volop besproken in huiskamers door het hele land tijdens de twaalfde editie van de Nationale Duurzame Huizen Route. Zo’n 400 huiseigenaren openden deze dagen hun woning voor bezoekers. Terugblikkend op hun eigen verbouw verhaal, gaven ze de bezoekers veel nieuwe ideeën en praktische tips mee naar huis. Namens al deze bezoekers: een warm applaus voor de gastvrije huiseigenaren!

“We vonden het heel leuk om mee te doen met de open dagen! Door ons huis open te stellen, kwamen we er weer achter hoeveel we al hebben aangepakt en bereikt. Dat geeft een trots gevoel en het is leuk om dat te delen.”

– Huiseigenaar Anneke

Twee van de huiseigenaren die meededen zijn Wolter en Mark uit Leidschendam. Zij hebben hun huis uit 1940 van het gas af gekregen. Omdat bijna alle duurzaamheidsmaatregelen netjes waren weggewerkt, hadden ze een interessante powerpoint presentatie voorbereid. Deze stond vol met foto’s en informatie, van diepgaande uitleg tot handige tips! Een interessante tip van de huiseigenaar:

“Koop een warmtepomp met een grote ventilator. Deze hoeft minder hard te draaien, is daarom een stuk stiller en doet ook met echt koude temperaturen z’n werk. Een stille warmtepomp is fijn voor jezelf én de relatie met je buren.”
– Huiseigenaar Wolter

Ook Marten uit Ruinerwold deed mee! Onder het genot van een kop koffie en een zelfgebakken perentaart vertelde hij zaterdag aan dorpsgenoten hoe hij in zes maanden tijd zijn huis volledig van het gas af kreeg met onder andere een warmtepomp en goede isolatie. Dankzij deze en alle andere deelnemende huiseigenaren, zijn ook dit jaar weer duizenden bezoekers een stap dichter bij hun duurzame huis. Ze beoordeelden de open dagen gemiddeld met een 8,9!

Ga gewoon op bezoek! Mensen die hun huis openstellen doen dat niet voor niets. Het zijn vrolijke en bevlogen mensen en het is altijd leuk om daarmee kennis te maken!
– Bezoeker Frank

De open dagen van de Nationale Duurzame Huizen Route werden mede mogelijk gemaakt met hulp van zo’n 120 gemeenten en 2 provincies. Zij hielpen met de zichtbaarheid van het evenement in hun regio: zo kon je de Huizen Route in gemeente Berg en Dal spotten bij de Woonwijzer en in Zoeterwoude bracht wethouder Angelique Beekhuizen namens de gemeente een bezoek aan de woning van Jos.

Tijdens de promotie van de open dagen worden er allerlei ervaringsverhalen uitgelicht in het nieuws, onder andere in Trouw en De Gelderlander. Zo vertelden Kor en Inge hoe zij hun monumentale tussenwoning in Wageningen verduurzaamden: “Als je gaat verduurzamen, begin dan klein. Zorg dat je overal gordijnen hebt hangen en dat je ledlampen gebruikt. Dat scheelt al zoveel.” Bekijk de hele impressie hier >

Kon je dit jaar niet op bezoek of heb je nog vragen? Het hele jaar door kun je in contact komen met huiseigenaren die ervaring hebben met energiebesparing in huis. Je kunt via het platform al je vragen stellen en bij een deel van de woningen een bezoek op afspraak inplannen.
Bekijk alle 2.400 woningen >

Schrijf je ook in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe activiteiten!