Veelgestelde vragen
Hieronder vind je de meest gestelde vragen over de Nationale Duurzame Huizen Route. Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem via het contactformulier!
Algemeen
In dit artikel vind je zes tips om nieuwe voorbeelden te vinden in jouw gemeente. Je kunt ook deelnemers werven door gebruik te maken van het beschikbare promotiepakket ‘werving van huiseigenaren’.
Deel de teksten uit de promotiepakketten via de kanalen van de gemeente. Wil je de campagne een boost geven? Bekijk deze tips! Je kunt ook gratis promotiemateriaal bestellen om de Nationale Duurzame Huizen Route zichtbaar te maken in het gemeentehuis, de bibliotheek, supermarkten of andere publieke plekken.
Op de landingspagina van de gemeente (duurzamehuizenroute.nl/gemeentenaam) kun je zien hoeveel huizen uit jouw gemeente op de website staan. Vanaf half september kun je hier ook zien welke huizen meedoen met de open dagen. Inwoners zijn van harte welkom om ook huizen in omliggende gemeenten bezoeken voor meer keuze.
Huiseigenaren en bezoekers kunnen met vragen terecht bij de Nationale Duurzame Huizen Route. Hiervoor kunnen ze het contactformulier invullen, mailen naar info@duurzamehuizenroute.nl of bellen naar 0525-701193.
Dat kan zeker! Inwoners kunnen het hele jaar door de woningen op de website bekijken, vragen stellen of een bezoekafspraak maken. Zo kun je ook in een isolatie- of bespaarcampagne verwijzen naar de website en inwoners goede voorbeelden laten zien!
In contact met de deelnemers
Dat kan zeker en wordt door huiseigenaren vaak erg gewaardeerd! Hiervoor kun jij je, net als andere bezoekers, gewoon inschrijven bij de woning. In de opmerking kun je vermelden dat het om bijvoorbeeld een wethouder of gemeentemedewerker gaat.
Vanwege privacyregels kunnen wij geen contactgegevens van huiseigenaren delen. Wil je een huiseigenaar benaderen voor een interview, informatiebijeenkomst of markt? Vul dan het contactformulier in. Houd hierbij rekening met de volgende richtlijnen:
1. Omschrijf duidelijk de vraag of activiteit die je wilt voorleggen. Huiseigenaren doen vrijwillig mee om anderen te helpen met het verduurzamen van hun woning. Alleen vragen aansluiten bij deze missie, mogen wij doorsturen.
2. Geef aan welke huiseigenaren je wilt benaderen (maximaal twee per gemeente).
3. Per gemeente accepteren wij maximaal één verzoek per jaar.
4. Om vragen van inwoners na het interview, de presentatie of de markt te spreiden over alle deelnemende huiseigenaren, verzoeken wij de gemeente om in het artikel, de presentatie of bijeenkomst te verwijzen naar alle voorbeelden op de website van de Nationale Duurzame Huizen Route.
Als je vraag voldoet aan de richtlijnen en wij denken dat de huiseigenaren openstaan voor contact, sturen wij je verzoek per e-mail door. In deze mail vermelden wij de gemeentenaam, jouw naam, telefoonnummer en e-mailadres. Geïnteresseerde huiseigenaren nemen dan zelf contact met je op.
De open dagen op zaterdag 2 & 9 november
Op de landingspagina van de gemeente (duurzamehuizenroute.nl/gemeentenaam) kun je zien hoeveel huizen uit jouw gemeente op de website staan. Vanaf half september kun je hier ook zien welke van huizen ook meedoen met de open dagen.
Huiseigenaren kunnen hun huis het hele jaar aanmelden op de Nationale Duurzame Huizen Route en kiezen of ze bezoekers op afspraak willen ontvangen. In september worden ze uitgenodigd om hun openingstijden voor de open dagen (2 & 9 november) door te geven, wat tot die dagen nog gewijzigd kan worden.
Inwoners kunnen zich inschrijven voor een bezoek aan één of meerdere woningen, waardoor ze hun eigen bezoekroute samenstellen. Daarnaast verwijst het ook naar de figuurlijke route die inwoners afleggen bij het verduurzamen: van bewustwording en oriëntatie tot uitvoering en het delen van ervaringen.
Vanuit de Duurzame Huizen Route worden alle huiseigenaren benaderd met de vraag of ze hun huis willen openstellen voor bezoekers, zowel op afspraak als in de aanloop naar de open dagen.
Dat kan zeker! Inwoners kunnen bij alle deelnemende woningen in Nederland op bezoek. Zo kunnen inwoners kiezen voor een huis in de buurt, of een woning bezoeken die aansluit bij hun eigen plannen. Â
Alle huiseigenaren die hun openingstijden doorgeven voor de open dagen (2 & 9 november 2024) krijgen een klein promotiepakketje met daarin 3 posters, 4 flyers, een brochure en 2 ansichtkaarten.
Over het algemeen duurt dit een paar dagen tot een week. Heb je de promotiematerialen met spoed nodig? Vermeld dit dan in het opmerkingenveld van het bestelformulier.
Vanuit de organisatie ontvangen alle deelnemende huiseigenaren een bedankje. Vaak wordt betrokkenheid vanuit de gemeente zeker op prijs gesteld. Dat kan bijvoorbeeld door een bezoekje van een wethouder of door de woning of huiseigenaar uit te lichten via de kanalen van de gemeente.