De twaalfde editie van de Nationale Duurzame Huizen Route staat gepland! Op zaterdag 2 & 9 november stellen weer honderden huiseigenaren door het hele land hun huis open voor bezoekers. Wil je als gemeente de campagne een boost geven? Hieronder hebben we een aantal tips op een rijtje gezet.
1. Maak gebruik van je eigen netwerk
Wie ken jij persoonlijk met een verduurzaamd huis? Nodig hen uit. Zet ook een bericht op intranet of stuur een mail uit naar collega’s. Misschien willen ze zelf meedoen of kennen ze iemand die zij willen uitnodigen. Naast het gebruiken van promotieteksten, kun je ook promotiemateriaal bestellen. Zo is er een leuke ansichtkaart beschikbaar: ‘Hoe heb je dat gedaan?’. Deze kun je met een persoonlijke noot bij duurzame huizen door de brievenbus doen.
2. Koppel het aan bestaande acties
Je kunt de Duurzame Huizen Route ook koppelen aan bestaande acties. Denk bijvoorbeeld aan de klimaatweek of een isolatieactie. Benader de inwoners via een persoonlijke brief of mail en vraag of zij hun verhaal willen delen. Hetzelfde geldt voor inwoners die een duurzaamheidslening of subsidies hebben aangevraagd. Je kunt bij de afdeling Bouwen en wonen vragen of zij nog adressen weten. Zij kunnen hen dan persoonlijk benaderen of een adressenlijst opsturen
3. Zet duurzaamheidspartijen binnen de gemeente in
Vraag je energiecoöperatie, duurzaamheidscentrum, en andere duurzaamheidspartijen om een berichtje op de website, socials en in de nieuwsbrief te plaatsen. Je mag de communicatieteksten één-op-één naar hen doorsturen.
4. Verspreid posters en flyers
Tussen het promotiemateriaal zitten onder andere ook posters. Het promotiemateriaal kun je verspreiden op openbare plekken binnen de gemeente, zoals een duurzaamheidscentrum, supermarkten, bouwmarkten of de bibliotheek.
5. Neem de Duurzame Huizen Route op in je eigen flyers
Heb je een flyer over je energieloket of over alle duurzame initiatieven in de gemeente? Neem een paar zinnen over de Duurzame Huizen Route op in de flyer.
6. Benader bedrijven
Welke bedrijven zijn er in jouw gemeente actief met isolatie of installaties? Je kunt hen met deze persoonlijke brief vragen om klanten uit te nodigen. Voor het bedrijf is namelijk een ervaringsverhaal van een tevreden klant goede reclame. Tussen de promotieteksten staat een voorbeeldbrief die je hiervoor zou kunnen gebruiken.
7. Zet het in de (uit)agenda
Heeft jouw gemeente een activiteitenagenda voor inwoners? Neem de data, 2 & 9 november, over in de agenda!