De tiende editie Nationale Duurzame Huizen Route staat voor de deur! Graag willen wij jullie helpen om dit succesvol onder de aandacht te brengen binnen jullie gemeente. Daarom hebben we een aantal handige tips voor het werven van huiseigenaren op een rijtje gezet.
1. De basis is: Volg de communicatiekalender en plaats de teksten die je aangeleverd krijgt. Als jullie dit elk jaar plaatsen, dan wordt de Duurzame Huizen Route steeds bekender. Hierdoor zullen er ook steeds meer huiseigenaren hun woning aanmelden.
2. Maak gebruik van je eigen netwerk. Wie ken jij persoonlijk met een verduurzaamd huis? Nodig hen uit. Zet ook een bericht op intranet of stuur een mail uit naar collega’s. Misschien willen ze zelf meedoen of kennen ze iemand die zij willen uitnodigen. Naast het gebruik van promotieteksten, kun je ook promotiemateriaal bestellen. Zo is er onder andere een leuk kaartje beschikbaar: Jouw huis springt eruit. Deze kun je met een persoonlijke noot bij duurzame huizen door de brievenbus doen.
3. Tussen het promotiemateriaal zitten onder andere ook posters. Je kunt deze ophangen op openbare plekken zoals de bibliotheek of supermarkt.
4. Laat je energieloket en andere lokale organisaties weten dat jij meedoet aan de Duurzame Huizen Route. Dit kun je onder andere op de volgende manieren doen:
- Stuur voorbeeldteksten door en vraag hen om die te delen.
- Vraag of zij voorbeeldwoningen kennen of zij deze willen uitnodigen.
5. Je kunt bij de afdeling die subsidies of vergunningsaanvragen behandelen vragen of zij nog adressen weten. Zij kunnen hen dan persoonlijk benaderen of een adressenlijst opsturen. Tussen de promotieteksten staat een voorbeeldbrief die je naar inwoners kunt opsturen.
6. Welke bedrijven zijn er in jouw gemeente actief met isolatie of installaties? Je kunt hen vragen om klanten uit te nodigen. Voor het bedrijf is namelijk een ervaringsverhaal van een tevreden klant goede reclame. Je kunt hiervoor gebruik maken van de voorbeeldbrief.